COFA TIP: “Zorg dat je altijd pleisters in huis hebt.”

In mijn werk merk ik vaak dat mensen enkel kijken naar ‘what’s in it for me?’.

Zeker bij een kredietverzekering denken veel mensen deze niet nodig te hebben, omdat ze niet kijken naar het risico maar naar het rendement. Hoeveel schadevergoeding krijg ik voor de premie die ik moet betalen. Daarbij speelt ook het momentum een belangrijke rol. Gaat het economisch goed, dan is de drang om te verzekeren gering. Gaat het slecht dan staat men in de rij. Net als bij andere schadeverzekeringen heeft ook een kredietverzekering in principe geen begin of einde. Juist als je zelf geen risico’s ziet, kan de calamiteit ineens om de hoek komen.

Ik vergelijk kredietverzekering daarom wel met een brandverzekering. De premie voor een brandverzekering is toch ook geen weggegooid geld? Je hoopt dat je nooit te maken krijgt met brand en de daarbij komende schade, maar toch verzeker je dit… Voor het geval dat.

Je merkt dat mensen het heel logisch vinden om concrete materiële zaken als vaste activa, bijvoorbeeld een bedrijfspand en voorraden e.d. te verzekeren. Zij denken er echter heel anders over als het gaat om het verzekeren van vorderingen (uitstaande bedragen) op klanten. Dit zijn echter ook investeringen die waar nodig beschermd moeten worden! Wat heb je immers aan een bedrijfspand, als je dat niet meer kunt onderhouden doordat jouw klanten hun rekeningen (dus jouw openstaande vorderingen) niet of niet op tijd betalen? Zelfs experts hebben moeite met het onderkennen hiervan.

Prakash Shimpi, een goeroe op het gebied van Risk Management, schrijft daarover in ‘Integrating Corporate Risk management”:
In risk management komt het zo vaak voor.
Dat experts ten tonele verschijnen.
Die in volslagen onwetendheid doordraven.
Op wat iedereen meent te weten.
En spreken over een olifant.
Die niemand van hen ooit heeft gezien.

Een tip die ik mijn relaties geef: “Ga altijd uit van het ergste scenario”.
Wanneer jouw grootste klant ineens omvalt (concentratie risico) of als door omstandigheden veel van je klanten tegelijk in de problemen komen (cumulatie risico), wat voor effect heeft dat dan op jouw bedrijf? De kans is groot dat het dan voor jou een serieuze bedreiging wordt om voort te bestaan met je bedrijf en juist daarom helpt kredietverzekering! Je weet niet of en wanneer, maar het kan ook jou gebeuren dat jouw klanten stoppen met betalen.

De Coronacrisis is nu helaas een harde realiteit en een schoolvoorbeeld van een situatie die niemand had voorzien. Er zijn inmiddels legio voorbeelden van ogenschijnlijk de meest gezonde bedrijven die nu als een van de eersten in de rij staan om in aanmerking te komen voor Staatssteun. Daarnaast zijn er ook nog hele sectoren die hard geraakt worden.

Als je mijn advies meeneemt en uitgaat van het meest donkere scenario, raak je bewust van de werkelijke risico’s die je loopt. Het is fijn om dan verzekerd te zijn. Worden nachtmerries toch werkelijkheid, dan ben jij in ieder geval beschermd.

Sluit je ogen niet voor het slechtste scenario. Alleen zo kan je het grotere geheel overzien. Mijn tip is niet voor niets: “Zorg dat je altijd pleisters in huis hebt.”
De gedachte dat je zelfs op onverwachte momenten verzekerd bent, is toch fijn? Er kan zomaar ineens een tegel omhoog staan. Het leven is vallen en weer opstaan, dan is het hebben van pleisters wel zo fijn.
Ik ben benieuwd wat voor pleisters jij in huis hebt. Stuur me een bericht via LinkedIn dan kunnen we het hier samen, digitaal, eens over hebben.

Advies of een voorstel op maat?

Wij willen het regelen van je kredietverzekering gemakkelijk voor je maken. Dus heb je een vraag, neem contact met ons op. Wij helpen je graag en daarna kun je snel weer verder…

Pepijn Alkemade
Accountmanager
076 – 573 7171