Op krediet leveren of betalingsvoorwaarden aanpassen. Gebakken peren. Daar zit je niet op te wachten. Waarom dan altijd maar op krediet leveren? Vooraf of in termijnen betaald krijgen is ook een optie. Je loopt dan minder risico. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Achteraf betalen de norm?

In Nederland is het de gewoonte dat (met name) zakelijke klanten elkaar pas betalen na levering van de diensten of goederen. Als leverancier loop je dan best veel risico. Krijg je je geld wel? Hoe ga je de gevraagde productie en levering zelf voorfinancieren? Om minder risico te lopen kun je aangepaste betaalafspraken maken met je klant.

Onderhandelen

Zodra je met klanten gaat onderhandelen over nieuwe betaalvoorwaarden is het goed jezelf af te vragen wat je onderhandelingspositie is als leverancier. Kun je het je veroorloven dat een deal mogelijk niet doorgaat? Aan de andere kant, je kunt er nooit zomaar vanuit gaan dat er achteraf wel betaald zal worden. Reken je niet rijk: niet betaalde omzet is geen omzet. Als er na levering niet wordt betaald is de ‘schade’ nog veel groter dan dat het bij de onderhandelingen al stokt.

Aftasten

Zeker bij klanten die je niet goed kent of waar je twijfels bij hebt, is het verstandig om de eerste leveringen extra voorzichtig te zijn. Je kunt dan best vragen om (een deel) vooruitbetaald te krijgen. Als de klant dat niet wil, is het zaak extra alert te zijn. Als de klant wel accepteert om (een deel) vooruit te betalen en dat ook netjes doet, kun je besluiten wat soepeler te worden en betaling in termijnen toestaan.

Blijf opletten

Zorg dat je het betalingsgedrag van je klant goed in de gaten blijft houden. Mocht je klant zich niet houden aan de betaalafspraken zorg dan dat je direct contact hebt en mogelijk de betaalvoorwaarden weer aanscherpt. Je kunt er op ieder moment voor kiezen klanten (weer) te vragen om vooraf of in termijnen te betalen, tenzij anders vastgelegd in een onderling contract dat nog van kracht is. Ga in ieder geval in onderhandeling. Je kunt het voor je klanten ook aantrekkelijker maken door een mooie korting te beloven als zij vooraf of binnen een bepaalde termijn betalen. Zo’n constructie heeft vaak alleen maar winnaars.

Debiteurenanalyse

Wil je toch op krediet leveren, zonder te veel risico te lopen? Zorg dan voor een goede debiteurenanalyse. Je kunt hiervoor de hulp inschakelen van een zogeheten kredietinformatiebureau of een kredietverzekeraar. Zij kunnen je precies vertellen hoe jouw debiteuren (klanten) er in financieel opzicht voor staan. Op basis daarvan kun je de kans inschatten of jij wel op tijd betaald zult krijgen. Als je een kredietverzekering afsluit kun je dat risico volledig dekken. Zodra je klant niet betaalt, krijg jij toch het grootste deel van je geld - uitgekeerd door de kredietverzekeraar. Zo loop je geen risico meer en kun je met een gerust hart op krediet leveren.

Pas op over de grens!

Let vooral op als je zaken gaat doen met buitenlandse afnemers. Zorg dat je weet wat de betaalmoraal is in zo’n land en of het bedrijf waarmee je zakendoet wel bestaat en een goede betaalreputatie heeft. Ook dit kun je vooraf checken bij een kredietinformatiebureau of kredietverzekeraar.

Advies of een voorstel op maat?

Wij willen het regelen van je omzetverzekering gemakkelijk voor je maken. Dus heb je een vraag, neem contact met ons op. Wij helpen je graag en daarna kun je snel weer verder…

Marieke Steinmetz
Claims & Collections medewerker
076 – 573 7171
Advies of een voorstel op maat? 076 – 573 7171