COFA TIP:
‘BEGRIJP JE KLANTEN BETER MET EEN DRA-SCORE’.


Niemand kan in de toekomst kijken of durf jij het wel te voorspellen? Ik denk dat het onmogelijk is om al je klanten goed te kennen. Is dat wel nodig? Vraag je je misschien af. Een praktijkvoorbeeld: je hebt al tijden een prima samenwerking met je klanten, nog nooit problemen gehad. Je zorgt voor een tijdige levering en jouw klanten voor een tijdige betaling. Vol goede moed kijk je naar de toekomstige samenwerking, maar plots verandert de situatie. Helaas kan zelfs een betrouwbare zakenpartner in de problemen raken. Weinig ondernemers zullen daar openlijk over spreken, toch? Mijn ervaring is, dat het meestal te laat is wanneer er openlijk over gesproken wordt. Wat betekent dat voor jou of voor je organisatie? Daarom is het slim om altijd een DRA-check op je potentiele of huidige klanten te doen.

De DRA-score biedt inzicht in de kredietwaardigheid van je klanten. Je denkt nu vast: what the fuck is DRA Theo? DRA betekent, debtor risk assessment, overigens een unieke methodiek ontwikkeld door Coface. Ik ga je proberen uit te leggen wat het nou precies inhoudt en wat het jou kan opleveren. Eigenlijk is het heel simpel…

Met de DRA voorzien wij alle bedrijven van een score van 0 tot en met 10. Waarbij 10 zeer kredietwaardig is en 0, helemaal niet, eigenlijk ben je dan gewoon failliet. Tot nu toe logisch, toch? Deze scores stellen we vast aan de hand van recente ontwikkelingen. De DRA-score wordt samengesteld door onder andere: landeninformatie, sectorinformatie en bedrijfsinformatie. Deze scores zijn voor Coface enorm belangrijk, want de DRA maakt ook onderdeel uit van ons acceptatiebeleid vanuit de verzekeringskant. Hoe hoger de score, des te meer wij geloof hebben in jouw organisatie.

‘’Nou, die oh zo vriendelijke klant, waar je al jaren zaken mee doet kan er achter de schermen financieel anders voorstaan. Hoe ontmasker jij jouw klanten?’’


Je moet het zo zien: de DRA-score is een soort reviewsysteem. Jij doet niet alleen zaken met je klant, meerdere bedrijven doen dat. Wij verzamelen al die informatie en vatten dat samen in een score. Vervolgens delen wij dergelijke informatie met onze klanten. Hierdoor kunnen zij keuzes maken op basis van recente informatie, waardevol, toch?

De DRA-score kan ook helpen wanneer je op zoek bent naar nieuwe afzetmarkten. Met onze scores kun je snel selecties maken van je meest betrouwbare klanten. En je voorkomt dat jouw verkopers tijd investeren in niet kredietwaardige bedrijven.

Coface kan ook met jou kennis delen, zodat jij, op basis van de juiste informatie, signalen- en ervaringen weloverwogen beslissingen kan nemen.

Ben jij de volgende 10?

Heb je vragen? Stuur me een PB of bel: https://www.linkedin.com/in/th...

Advies of een voorstel op maat?

Wij willen het regelen van je kredietverzekering gemakkelijk voor je maken. Dus heb je een vraag, neem contact met ons op. Wij helpen je graag en daarna kun je snel weer verder…

Charlotte van Dorp
Sales Manager
076 – 573 7171