Wat heeft de toekomst in petto na COVID-19?

In de vorige blog deelde we onze verwachtingen over het BBP en het aantal faillissementen in de VS. Deze keer delen we onze verwachtingen voor een sector, namelijk de wereldwijde transportsector.

De COVID-19-pandemie heeft een mobiliteitscrisis veroorzaakt, voornamelijk vanwege de fysieke afstandseisen en de noodzaak om besloten ruimten te vermijden, om de verspreiding van het virus te beperken. Dit heeft een rampzalig effect gehad op de wereldwijde transportsector*, waarbij het passagiersvervoer door de lucht het zwaarst is getroffen. Volgens de IATA (International Air Transport Association) is het luchtverkeer in april 2020 met 94% op jaarbasis afgenomen en zal het naar verwachting niet binnen enkele jaren terugkeren naar het niveau van vóór de komt van COVID. Bovendien hebben ook andere segmenten van de transportsector (zeevaart, spoorwegen) te maken met een sterke verslechtering van hun activiteiten op wereldwijd niveau, hoewel sommige markten (zoals het goederenvervoer per spoor tussen China en Europa) van de situatie profiteren. De crisis treft ook de planners en hun leveranciers, die voor hun financiële gezondheid sterk afhankelijk zijn van de vliegtuigactiviteit.

De impact van COVID-19 op het wereldwijde vervoer is des te belangrijker omdat de economische activiteit al voor de crisis vertraagde. Bovendien had de sector al te maken met verschillende problemen en uitdagingen, zoals de Boeing 737-crisis voor het luchtvervoer.


Over het geheel genomen verwacht Coface niet dat de sector zich vóór 2022 zal herstellen tot het niveau van het vierde kwartaal in 2019. In het centrale scenario van Coface zal de omzet van beursgenoteerde bedrijven in de wereldwijde vervoerssector in het vierde kwartaal van 2021 5% lager zijn dan in het vierde kwartaal van 2019. In een "risicoscenario" daarentegen, waarin een tweede golf van de pandemie zich in het derde kwartaal van 2020 voordoet, zou de omzet in het vierde kwartaal van 2021 27% lager zijn.

Klik hier om de volledige publicatie te downloaden (Engels).

*In de sectorevaluatiemethodologie van Coface wordt de transportsector onderverdeeld in verschillende segmenten: lucht-, zee-, weg- en spoorvervoer, die alle rekening houden met zowel het individuele als het vrachtvervoer. In deze studie richten we ons op het lucht- en spoorvervoer en op het vrachtvervoer over zee.

Advies of een voorstel op maat?

Wij willen het regelen van je kredietverzekering gemakkelijk voor je maken. Dus heb je een vraag, neem contact met ons op. Wij helpen je graag en daarna kun je snel weer verder…

Pepijn Alkemade
Accountmanager
076 – 573 7171