Een kredietverzekering is meer dan een zekerheid dat je betaald wordt. Wanneer je kiest voor een kredietverzekering verstevig je de onderhandelingspositie met financiers en handelspartners.

Theo van der Ha is commercieel directeur van Kredietverzekeraar Coface. Als geen ander kent hij de vooroordelen die rond de kredietverzekering bestaan. “Duur en men vraagt zich af: is dat wel nodig?” Bij sommige Nederlandse ondernemers wekt de kredietverzekering het beeld op van een overbodige brandverzekering. Maar een kredietverzekering fungeert juist als een credit management tool, zegt Van der Ha. “Het zorgt ervoor dat je bewuster risico’s kan nemen.”

Van der Ha bespreekt vijf voordelen van een kredietverzekering en hoe ondernemers credit management als tool kunnen toepassen in de dagelijkse handel en wandel.

1. Een kredietverzekering is nodig voor een overbruggingskrediet
“Zeker bij internationaal zakendoen, waar handel er soms een tijd over doet om de plaats van bestemming te bereiken, moet je financiering regelen. Wie bij de bank aanklopt voor een overbruggingskrediet, heeft een betere onderhandelingspositie. Voor de bank is de verzekering een extra onderpand. Dat kan schelen in de financieringscondities voor het overbruggingskrediet. Je dekt daarmee de vordering op je afnemer af. Dat geeft ook een zeker gevoel voor alle partijen.”

2. Dankzij een kredietverzekering loop je minder risico op onbetaalde facturen

“Iemand op z’n blauwe ogen vertrouwen is mooi. Maar wil je echt weten of een partij kredietwaardig is, dan kun je beter op gedegen advies afgaan. Wij geven dat advies, op basis van de kennis die we hebben van de betreffende partij. Daar hebben we zo veel vertrouwen in, dat we aan ons advies gelijk een te verzekeren kredietsom koppelen.’’ De ondernemer loopt nog wel risico, zo’n tien procent dekken we niet af. Maar de ondernemer weet ook beter waar hij of zij aan toe is. Ondernemen blijft risico nemen. Maar door ons advies en passende verzekering, weet je beter wélk risico je neemt.”

3. Je doet zaken op basis van wereldwijd vergaarde data (in plaats van je onderbuik)

“Wij zijn actief in meer dan honderd landen. Als we een melding binnenkrijgen van een partij die niet betaald, dan verwerken we dat meteen in ons advies. Dat advies is overigens niet dat we afraden om met deze of gene in zee te gaan. We vertellen alleen of we een kredietverzekering tegen een bepaald bedrag afgeven, of niet. Sommige bedrijven hebben een eigen team dat informatie verzameld, dat advies geeft. Of ze werken met een vaste incassopartner. Wij hebben al die kennis onder een dak en begeleiden het hele proces. Ook de eventuele juridisch ondersteuning, mocht het zo ver komen.”

4. De opbrengsten van een kredietverzekering wegen ruimschoots op tegen de kosten

“Er bestaat een mythe dat kredietverzekeringen duur zijn. De naam zit niet zo mee: bij krediet denken veel ondernemers dat ze geld moeten lenen. Maar de premies zijn enorm gedaald de afgelopen jaren. Op de totale omzet gaat het vaak om niet meer dan tienden van procenten. Zeker als je alle kosten meeneemt wanneer je preventie, collectie en protectie zelf moet organiseren, dan zijn wij veel goedkoper.”

5. Door risico’s af te dekken maak je tijd en ruimte vrij om je te richten op dat waar het om draait: ondernemen

“Wie weet met wie hij aan tafel zit, kan veel beter ondernemen. Als je de kredietpositie van je handelspartner kent, dan kun je bewuster risico’s nemen. Door bijvoorbeeld andere betalingsvoorwaarden te bedingen: cash of vooruit betalen. Je hebt altijd toegang tot informatie dus je kunt je beter richten op het proces van zakendoen. Zeker voor een internationaal handelsland als Nederland geldt dat deze kennis essentieel is. En het vergroot ook je succes: door meer te weten over je klanten kun je op zoek naar betere klanten. Stuur je salesforce naar de juiste bedrijven. Zo voorkom je dat een verkoopinspanning op niks uitloopt en als ‘hidden cost’ je resultaten ondermijnt.”

Advies of een voorstel op maat?

Wij willen het regelen van je omzetverzekering gemakkelijk voor je maken. Dus heb je een vraag, neem contact met ons op. Wij helpen je graag en daarna kun je snel weer verder…

Marieke Steinmetz
Claims & Collections medewerker
076 – 573 7171
Advies of een voorstel op maat? 076 – 573 7171