Iedere marketeer weet dat je continu op de hoogte moet zijn van de laatste trends. Dat staat los van de sector waarin je werkzaam bent. De ontwikkelingen gaan hard. En mis je de boot? Dan mis je misschien ook wel de aansluiting met jouw doelgroep. Als marketeer in de financiële sector beschik jij over een voordeel dat je misschien over het hoofd ziet. Hoe zet je dat voordeel slim in en waar moet jij je in 2023 op richten? Ik zet de 3 belangrijkste ontwikkelingen op een rijtje.

Maak gebruik van data

Data, data, data. Het kan geen verrassing voor je zijn dat we steeds meer informatie van onze klanten en prospects verzamelen. Dat onze campagnes steeds vaker datagedreven zijn én dat we die data moeten inzetten om persoonlijk en relevant met onze doelgroepen te communiceren. Jouw voordeel? Bedrijven die in de financiële sector werken, hebben vaak meer data beschikbaar dan andere organisaties. Dat voordeel moet je wel op de juiste manier kunnen inzetten. En vergeet daarbij vooral de AVG-regels niet.

1. Zet de software in van jouw organisatie

Binnen iedere organisatie wordt met meerdere softwareprogramma’s gewerkt, waardoor er meer informatie beschikbaar is dan je denkt. Behalve webshop tools, zijn dat bijvoorbeeld het CMS- en je CRM-systeem. Al deze systemen leggen data vast die jij kunt inzetten. Met de juiste (financiële) data kun jij beter segmenteren.

Ontdek de mogelijkheden van programma's

Ben je op de hoogte van de mogelijkheden van de programma's binnen jouw organisatie? En haal je er alles al uit wat mogelijk is? Verdiep je dit jaar eens in die tools, maak analyses en ontdek nieuwe mogelijkheden. Gaat een afdeling om naar een nieuw systeem? Zorg er dan voor dat je betrokken wordt bij demo's en dat je input kunt geven. Volg trainingen en maak de software eigen. Zo wordt het voor jou makkelijker om ermee te werken en de data te gebruiken voor jouw marketingdoeleinden.

2. Verdiep je in de juiste tools

We zien natuurlijk al een tijdje de verschuiving van offline naar online (of een combinatie daarvan). Steeds meer customer journeys digitaliseren in een rap tempo. Je moet dus kennis hebben van de juiste online tools én de juiste platformen, zodat je jouw verkregen data op de juiste manier en op de juiste plaatsen kunt inzetten.

Google Analytics gaat om naar GA4

Dit jaar gaat Google Analytics om naar GA4. Zorg dat je op tijd bent overgestapt, want per 1 juli 2023 wordt de Universal Analytics niet meer gebruikt (je kunt nog wel oude gegevens en rapportages inzien). De belangrijkste verschillen tussen beide systemen zijn:

  • GA4 neemt ook gegevens van apps mee;
  • GA4 focust meer op gebeurtenissen in plaats van sessies;
  • GA4 maakt ook metingen mogelijk maakt zonder cookies.

Third party cookies verdwijnen: bereid je voor

Met de uitfasering van third party cookies (vanaf 2024) is het essentieel dat je op zoek gaat naar andere manieren om de juiste gegevens over je klanten (en prospects) te verzamelen. Licht je huidige campagnes door en bekijk op welke doelgroepen die third party cookies zich richten. Wat zijn de kenmerken? Zorg voor nieuwe manieren om die kenmerken te verzamelen. Eén van de manieren is bijvoorbeeld de inzet van e-mailmarketing.

Check social media algoritmes

Social media blijft belangrijk, maar verschuift ook. Welke kanalen voor jou belangrijk zijn, hangt natuurlijk af van je doelgroep. Naast inzetten op nieuwere platforms zoals TikTok, is het belangrijk de algoritmes van bestaande platforms in de gaten te blijven houden.

3. Ga voor Artificial Intelligence en nieuwe technieken

AI, ofwel Artificial Intelligence, is al een tijdje in opkomst en ontwikkelt zich snel. Welke marketeer kent ChatGPT niet? Deze AI-tool is nu zó populair, dat de site de overweldigende vraag momenteel niet aankan. Gelukkig zijn er tal van alternatieven, zoals Ocoya, Copy.ai en op het gebied van design bijvoorbeeld flair.ai. Als je het slim aanpakt, kunnen deze tools een steun zijn voor alle content en visuals die je nodig hebt.

Augmented reality en visual AI

Een andere trend is augmented reality (het toevoegen van iets extra’s aan de bestaande wereld). Dit wordt nu al ingezet binnen retail applicaties, bijvoorbeeld om een product in een bepaalde ruimte te zetten. De mogelijkheden worden echter continu uitgebreid. Zo zijn er platformen waarop een visual AI volledig nieuwe kunstwerken maakt. De verwachting is dan ook dat er meer AI-tools op de markt komen. Houd deze ontwikkelingen in de gaten, het zou je - net als met ChatGPT - veel tijd kunnen besparen.

Auteur: Jessica de Lepper, Content Marketeer | Coface

Advies of een voorstel op maat?

Bedrijfsinformatie, kredietverzekering, zakelijk incasso.... Wat heb jij nodig om verder te groeien? Wij helpen je graag in een persoonlijk adviesgesprek.

Marieke Steinmetz
Claims & Collections medewerker
076 – 573 7171
Omzetverzekerd pop up WP DRA

Ontdek het risico op wanbetaling
Download de whitepaper