Als je in zee gaat met een voor jou onbekend bedrijf, is het fijn als je daar eerst wat bedrijfsinformatie over kunt inwinnen. Hoe je die informatie vindt, lees je in dit artikel.
Welke informatie je nodig hebt en hoe je die vindt, is afhankelijk van verschillende aspecten. Ben je als particulier van plan gebruik te maken van de producten of diensten van een bedrijf? Of wil je juist een zakelijke check doen? Ben je op zoek naar generalistische informatie of heb je specifieke data nodig, zoals financiële gegevens?
Wil je meer informatie over een organisatie voordat je een bepaalde dienst afneemt? Denk aan een advocatenbureau, notaris of bijvoorbeeld een uitvaartonderneming. Of wil je meer weten over een bedrijf voordat je een product aanschaft? Dan ben je bij de Kamer van Koophandel aan het juiste adres.
Iedere organisatie (en ieder rechtspersoon) moet zich inschrijven bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. In dit register kun je online het bedrijf opzoeken en bepalen welke bedrijfsinformatie jij wilt inzien. Voor een klein bedrag bestel je dan een uittreksel. Daarin staat bijvoorbeeld informatie over de oprichtingsdatum, eigenaar, aandeelhouders, historie en (indien beschikbaar) jaarrekeningen.
Sta je op het punt een samenwerking aan te gaan met een nieuwe zakenrelatie? Dan doe je er verstandig aan om vooraf wat informatie in te winnen. Dat kan voor een prospect, klant, leverancier of andere zakenrelatie. Een goede voorbereiding voorkomt immers issues zoals betalingsproblemen of het uitblijven van leveringen.
Ook als ondernemer kun je uiteraard starten met een uittreksel van de kvk. Maar is een bedrijfsadres en jaarrekening dan voldoende?
Voor een diepgaande analyse zijn er bij bedrijfsinformatie voor bedrijven 3 types informatie mogelijk:
Zoals de letterlijke vertaling doet vermoeden, gaat het bij descriptive information om beschrijvende informatie. Het is statisch, dus de bedrijfsinformatie zoals die nu bekend is. Het geeft je inzicht in hoe een bedrijf er op dit moment voorstaat. Deze informatie kun je opvragen via de kvk, maar er zijn meer organisaties die dit soort bedrijfsinformatie aanbieden. Wat je hierbij echter mist is een voorspelling.
Die blik in de toekomst kun je wel krijgen. Dan heb je voorspellende (predictive) bedrijfsinformatie nodig. Hierbij wordt op basis van verschillende factoren bekeken hoe een bedrijf er over een bepaalde periode bij kan staan. Een voorbeeld hiervan is de DRA-score van Coface. Daarmee wordt voorspeld of een bedrijf binnen nu en 12 maanden kan voldoen aan zijn betalingsverplichtingen.
Weten wat de DRA-score precies is?
Download de gratis whitepaper 'Inzicht in het risico van je debiteuren, DRA-score vormt de basis'.
Dan is er ook nog voorschrijvende informatie. Ofwel bedrijfsinformatie die je vertelt hoe je kunt handelen. Dit is vooral handig als je niet continu wilt bezig zijn met het controleren van bedrijfsinformatie. Meestal is het bij dit soort informatie mogelijk direct een seintje te krijgen als er iets verandert. Zo ben je altijd op de hoogte en kun je handelen op basis van het voorgeschreven advies.
Een voorbeeld van voorschrijvende bedrijfsinformatie zijn kredietlimieten. Bedrijven die leveren op basis van betaling achteraf, krijgen hiermee een maximum adviesbedrag waarvoor ze zouden moeten leveren.
Ook deze informatie is via verschillende aanbieders verkrijgbaar. Let goed op het verschil in kwaliteit als je deze bedrijfsinformatie opvraagt. Leveranciers van conventionele bedrijfsinformatie geven bijvoorbeeld kredietlimieten af, maar lopen daar zelf geen risico op. Kies je voor bedrijfsinformatie van Coface, dan kies je voor een kredietverzekeraar. Deze organisatie loopt dat risico dus wel. Coface verzamelt dan ook actief actuele en unieke informatie, onder andere door zelf in gesprek te gaan met bedrijven waar voor Coface een financieel risico bestaat.
Veel gekozen:
Bedrijfsinformatie, kredietverzekering, zakelijk incasso.... Wat heb jij nodig om verder te groeien? Wij helpen je graag in een persoonlijk adviesgesprek.