Debiteurenbeheer

Met een strak debiteurenbeheer voorkom je dat klanten openstaande facturen niet volledig, te laat of zelfs helemaal niet betalen.

Debiteurenrisico berekenen?

Debiteurenbeheer wordt in de meeste ondernemingen vaak onderschat.

De administratie goed op orde hebben is van groot belang. Hiermee kun je namelijk voorkomen dat klanten openstaande facturen te laat of zelfs helemaal niet betalen. Met een goed debiteurenbeheer zorg je ervoor dat je facturen zo snel mogelijk en volledig betaald worden. Wanbetaling komt immers minder voor wanneer je een strak debiteurenbeheer voert. Met een slecht debiteurenbeheer kan het zelfs tot een faillissement uitdraaien. Een goed debiteurenbeheer is dus van essentieel belang.


Weet met wie je zakendoet.

Het in kaart brengen van je debiteurenrisico is dan ook van belang. Voornamelijk wanneer je op factuurbasis werkt, is het in kaart brengen van je debiteurenrisico een essentiële factor. Je zou hiervoor bijvoorbeeld een kredietwaardigheidscheck kunnen uitvoeren. Hiermee kijk je hoe kredietwaardig een bedrijf is en of die in staat is om jouw openstaande facturen te betalen. Houd eveneens je bestaande klanten in de gaten en let op of er veranderingen zijn in het betalingsgedrag. Heb je bepaalde klanten met een hoge factuur? Bedenk dan welk risico het oplevert wanneer ze deze factuur niet betalen. Wanneer het uitblijven van betalingen van bepaalde debiteuren serieuze gevolgen kan hebben voor jouw bedrijf, dan is het verstandig om hier maatregelen voor te treffen.

Debiteurenbeheer uitbesteden of toch zelf doen?

Wanneer je debiteurenbeheer strak is ingeregeld volgens de punten die we hierboven hebben benoemd, dan heb je goede eerste stappen genomen voor het verlagen van je debiteurenrisico. Het kan alsnog nodig zijn om een incassobureau in te schakelen om je betaling te vorderen. Wanneer je jouw debiteurenbeheer uit besteed aan Coface, dan worden alle zorgen omtrent openstaande facturen uit handen genomen. Je kunt zelf je debiteurenrisico compleet afdekken door het verzekeren van uw debiteuren met een kredietverzekering.

We versturen graag af en toe een e-mail met nieuws en updates. Je mag op elk moment afmelden via de link in onze e-mails.

Zorg voor een strak debiteurenbeheer.

Vaak wordt er voor debiteurenbeheer maar weinig tijd vrij gemaakt en wordt hier tijd aan besteed wanneer er tijd over is. Het is echter belangrijk om debiteurenbeheer zeer serieus te nemen. Want een slecht debiteurenbeheer kan tot serieuze liquiditeitsproblemen leiden. Zorg dus voor een strak debiteurenbeheer en ga niet na een maand controleren of de factuur daadwerkelijk betaald is. Voor een goede opvolging van je facturen kun je bijvoorbeeld een dag voor het einde van het betalingstermijn opbellen. Daarnaast kun je ook een dag na de vervaldatum van de factuur een herinnering sturen. Mocht de debiteur niet betalen, dan is het van belang dat je hier telefonisch mee in contact blijft en de reden achterhaald waarom de factuur nog niet betaald is. Ook alle stappen die ondernomen moeten worden om ervoor te zorgen dat er een factuur alsnog betaald gaat worden, vallen onder debiteurenbeheer.

Advies of een voorstel op maat?

Wij willen het regelen van je kredietverzekering gemakkelijk voor je maken. Dus heb je een vraag, neem contact met ons op. Wij helpen je graag en daarna kun je snel weer verder…

Marieke Steinmetz
Claims & Collections medewerker
076 – 573 7171