Welke factoren bepalen de kredietwaardigheid van een bedrijf?
Om de kredietwaardigheid van een bedrijf te berekenen wordt er in het rekenmodel van Coface een aantal variabelen ingevoerd. Hierbij wordt onder andere rekening gehouden met het land waarin het bedrijf gevestigd is. Ieder land heeft namelijk een eigen rating.
Daarnaast wordt er ook gekeken naar de sector waarin het bedrijf zich bevindt. Binnen bepaalde sectoren gelden specifieke karaktereigenschappen die van invloed kunnen zijn op de rating.
Ook wordt er gekeken naar het bedrijf zelf. Hierbij wordt er onder andere gekeken naar de: jaarcijfers, de balans, verlies-en winstrekening en kasstroomoverzicht.
Naast deze factoren zijn er ook andere factoren die de kredietwaardigheid van een bedrijf bepalen. Hierbij houden we onder andere rekening met de markt waarin een bedrijf opereert: is het een groeiende markt of niet? Heeft het bedrijf te maken met veel concurrenten? Heeft het bedrijf een onderscheidend vermogen in de markt? Is het bedrijf afhankelijk van enkele of meerdere leveranciers en/of afnemers?
Het management en het business plan van het bedrijf wordt ook bekeken. Op basis van al deze factoren wordt de rating toegekend en/of aangepast.