Het motto van Coolblue is Eveline Mourits, Senior teamleider crediteuren, op het lijf geschreven. Klantenservice speelt de hoofdrol bij het e-commerce bedrijf met webwinkels en fysieke winkels in Nederland, België en Duitsland. “We doen alles voor een glimlach! Wij zijn flexibel en eigenzinnig en durven te proberen. Dat zorgt voor verwonderen naar elkaar en naar klanten, waardoor Coolblue zo uniek blijft en zo superleuk is!”

Persoonlijke klik

Sinds juli 2021 maakt Coolblue gebruik van de oplossingen voor kredietverzekering en incasso bij Coface. Eveline Mourits van Coolblue en Myriam Smit van broker Aon vertellen waarom zij voor Coface hebben gekozen. Eveline Mourits: “Vanuit mijn vorige functie als Teamleider Debiteuren Zakelijk zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe kredietverzekeraar.”

Myriam Smit, specialist kredietverzekering, vult aan: “We hebben marktonderzoek gedaan, voorstellen opgevraagd en vervolgens gesproken met de kredietverzekeraars. Coolblue heeft voor Coface gekozen. Aon stuurt hier wel in, want de kredietverzekeraar moet passen bij de klant qua manier van werken. De slagvaardigheid van Coface is doorslaggevend geweest.“

Eveline Mourits: “Voor ons springt de service en het maatwerk van Coface eruit en vooral ook het prettige persoonlijke contact, dat goed past bij Coolblue. Wij hebben een klik met elkaar!”

Samenwerking

Samen met Renske Witlox, Accountmanager Mid Market bij Coface is het creditmanagementproces ingericht met kredietverzekering en incasso. Eveline Mourits: “De samenwerking met Coface en met Renske is heel goed. Er wordt heel flexibel meegedacht en gezocht naar oplossingen. Ook bij de medewerkers risk underwriting en incasso; iedereen bij Coface is klantvriendelijk.”

Snelheid

“De workflow van de broker moet ook passen,” vertelt Myriam Smit van Aon. “Wanneer Coolblue een klant heeft waar een limiet op moet komen, of dat nou een zelfbeoordeling of een echte limiet is, dan is het de bedoeling dat hun sales zo snel mogelijk weet wanneer er daadwerkelijk dekking is. Als Eveline haast heeft met een beslissing, handel ik daarnaar. Hiervoor is natuurlijk ook Coface nodig.“

Myriam Smit

Veilig gevoel

Coolblue heeft zo’n 1 miljoen zakelijke klanten en 8 à 9.000 kredietlimieten (maximaal aanvaardbaar risico per debiteur) en zelfbeoordelingen kredietlimiet. “Voor de zelfbeoordelingen op kleine klanten hebben wij een extern geautomatiseerd proces vanwege de snelheid en accuratesse. Bovendien is daar het risico klein, omdat er minder krediet nodig is. Dit proces automatiseren scheelt ons heel veel werk. We hebben voldoende fallbacks geïmplementeerd, waarbij de controle alsnog handmatig wordt verwerkt om onnodige risico's te voorkomen."

Eveline vervolgt: “Wij willen alle kredietrisico's zo goed mogelijk afdekken. Dit lukt ons ook door onze zelfbeoordelingen en door de blinde dekking van Coface die als extra vangnet fungeert."

Kredietrisico’s

Hoe gaat Coolblue om met kredietrisico’s? “Wij hebben vooraf regels voor debiteuren om te kijken of krediet mogelijk is.” Regels waaraan debiteuren ondermeer moeten voldoen, zijn: complete bedrijfsgegevens, een bestaand e-mailadres en duidelijke afspraken over huidige en toekomstige bestellingen.

Eveline Mourits: “We hebben een goede verzekering, want de kredietrisico’s zijn bij Coface goed gedekt. Daarnaast analyseren wij regelmatig de openstaande postenlijst. Wat gaat er gebeuren en waarom? Een klant kan klein beginnen, maar groot worden. Dan gaan we over van zelfbeoordelingen op kredietlimieten van Coface.”

Actief debiteurenbeleid

“Bij vervallen facturen, gaan er geautomatiseerd herinneringen uit. Daarna gaan we nabellen of er iets aan de hand is en of we kunnen helpen. Wanneer er geen problemen zijn, maken we afspraken over de betaling. Wordt er daarna nog niet betaald, dan nemen we opnieuw contact op om tot een oplossing te komen, voordat incasso wordt ingezet. Incasso heeft toch vaak een negatieve impact op de klantrelatie en het kost veel handmatig werk.“

Resultaat kredietverzekering

“Coolblue kan meer risico’s nemen dankzij de kredietverzekering van Coface. We kunnen hogere kredietlimieten afgeven, waardoor we veel meer sales en omzet genereren.” Kredietlimieten zijn aan te vragen in de customer portal van Coface. “Heel overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Je ziet meteen hoe lang het duurt en hoe hoog de kredietlimiet is. Zo kunnen we snel schakelen met sales.”

Advies of een voorstel op maat?

Bedrijfsinformatie, kredietverzekering, zakelijk incasso.... Wat heb jij nodig om verder te groeien? Wij helpen je graag in een persoonlijk adviesgesprek.

Marieke Steinmetz
Claims & Collections medewerker
076 – 573 7171
Omzetverzekerd pop up WP DRA

Ontdek het risico op wanbetaling
Download de whitepaper