Dat horen we maar al te vaak als we bij prospects aan tafel zitten. Best vreemd, want een verzekering is toch juist voor de risico’s die je niet ziet aankomen? Ik neem je graag mee in een aantal spraakmakende faillissementen waar ook wij door verrast werden. En juist voor die gevallen is een kredietverzekering verstandig!

Americanas: sjoemelen met cijfers

Het meest recente voorbeeld is de Braziliaanse retailer Americanas die afgelopen maand uitstel van betaling heeft aangevraagd nadat er voor maar liefst USD 8 miljard aan ‘boekhoudkundige inconsistenties’ was geconstateerd door de nieuwe CEO. Een mooie uitdrukking voor "sjoemelen met de cijfers". Americanas bestaat al 93 jaar, heeft 3.600 winkels in Brazilië en een belangrijke e-commerce tak. Inmiddels is er voor circa USD 8 miljard (!) aan vorderingen ingediend bij de rechtbank. Hier gaan we nog wel meer over horen de komende tijd.

Steinhoff International: te positief gepresenteerde cijfers

Toen ik over Americanas las, moest ik meteen denken aan Steinhoff International, een grote internationale retailer met meer dan 40 merknamen. Juridisch gevestigd in Nederland, maar feitelijk aangestuurd vanuit Zuid-Afrika. In 2017 bleek dat Steinhoff haar resultaten in de voorafgaande jaren USD 7,4 miljard te positief had gepresenteerd in haar jaarrekeningen. Intercompany leningen werden opgeboekt om opbrengsten te verhogen en kosten te verlagen. Dit bleef lang onzichtbaar voor de accountant door de complexiteit van het concern.

Wirecard: 2 miljard aan activa zoek

Dichter bij huis kennen we wellicht nog het boekhoudschandaal bij Wirecard, een financieel dienstverlenings- en technologiebedrijf met het hoofdkantoor in Duitsland. In 2020 bleek er voor EUR 1,9 miljard aan activa zoek te zijn, nadat al enkele jaren vragen werden gesteld over de snelle groei van het bedrijf. In 2004 bedroeg de omzet EUR 7 miljoen; in 2018 was dit al meer dan EUR 2 miljard. Uiteindelijk bleek dat de betreffende activa nooit hebben bestaan.

Royal Imtech: 100 miljoen aan fraude

Eén van de grootste Nederlandse faillissementen is Royal Imtech. Imtech ging in 2015 failliet en was destijds een internationale technische dienstverlener met circa 26.000 medewerkers en EUR 5 miljard omzet. Het bedrijf had een ambitieus groeiplan, zowel via autonome groei als via acquisities. In aanloop naar de problemen in 2013 werd door een analist al gewaarschuwd voor problemen rond de financiering van het bedrijf. Begin 2013 moest Imtech minimaal EUR 100 miljoen afschrijven op een Pools pretpark vanwege fraude. Later kwamen daar ook nog afschrijvingen op projecten in Duitsland bij. Nieuwe financiering en uitgifte van nieuwe aandelen moesten het liquiditeitstekort opheffen, maar dat bleek uiteindelijk niet voldoende.

Enron: boekhoudkundige trucs en slechte rapportages

We sluiten ons overzicht af met de ondergang van de Amerikaanse energiereus Enron in 2001. Enron werd de jaren daarvoor gezien als hét voorbeeld van een bedrijf dat succesvol op de vrije energiemarkt opereerde. Het bedrijf maakte veel winst en groeide razendsnel tot een omzet van USD 100 miljard. Achteraf bleek dat al sinds 1997 met de cijfers geknoeid werd. Door boekhoudkundige trucs, special purpose vehicles en slechte financiële rapportages konden miljarden dollars aan leningen verborgen worden. Met ruim USD 64 miljard aan activa op de balans was het faillissement van Enron op dat moment het grootste faillissement ooit!

Wat is de rode draad in bovengenoemde voorbeelden? Fraude op hoog bestuurlijk niveau in de organisaties. Fraude die niet tijdig ontdekt werd door toezichthoudende instanties, aandeelhouders en analisten. Dit gebeurt natuurlijk niet alleen op het niveau van deze grote bedrijven; dit gebeurt iedere dag bij bedrijven van iedere omvang. Dus hoe goed ken jij je klanten nu echt?

Coface leert jouw klanten écht kennen

Het doel van een kredietverzekering is wat mij betreft tweeledig: enerzijds het voorkomen van risico’s door te zorgen dat we je klanten zo goed mogelijk kennen. We analyseren jaarcijfers en alle andere beschikbare informatie, leggen bedrijfsbezoeken af, houden betaalervaringen in de gaten en volgen nauwgezet de ontwikkelingen in de sectoren. En anderzijds door het verzekeren van schade in die gevallen dat wij het ook niet zagen aankomen. Hoe fijn is dat?


We komen graag langs om nader uit te leggen hoe we werken. Dan kun jij je daarna weer focussen op de zaken waar jij heel goed in bent.

➡️ Plan een vrijblijvend adviesgesprek.

Auteur: Monique Busch, CFO | Coface Nederland

Advies of een voorstel op maat?

Bedrijfsinformatie, kredietverzekering, zakelijk incasso.... Wat heb jij nodig om verder te groeien? Wij helpen je graag in een persoonlijk adviesgesprek.

Marieke Steinmetz
Claims & Collections medewerker
076 – 573 7171
Omzetverzekerd pop up WP DRA

Ontdek het risico op wanbetaling
Download de whitepaper