De internationale koffiemarkt is er een van wisselvallige oogsten en schommelende wisselkoersen met talloze aanbieders en afnemers. Jan Huijbregts legt uit hoe NedCoffee de handel continu op stoom houdt en tegelijk de risico’s afdekt.
De geschiedenis van het in Amsterdam gevestigde NedCoffee gaat terug tot 1930 toen de voorloper van het bedrijf werd opgericht als importeur van ‘tropische producten’. In het begin omvatte dat nog hout uit Gabon en cacaobonen uit Ghana. Na de Tweede Wereldoorlog legde het handelshuis zich exclusief toe op koffiebonen.
Groene boon
Financieel Directeur Jan Huijbregts vertelt dat het om forse volumes gaat. Dagelijks verscheept NedCoffee tot wel 1 miljoen koffiebonen over de hele wereld. Daarbij draait het niet om het eindproduct, dus de gebrande boon. NedCoffee is gespecialiseerd in de handel van bonen in de fase daarvoor: de groene boon die overblijft als de koffiebes geplukt is en het vruchtvlees verwijderd. Huibregts: “We selecteren op kwaliteit, kleur, grootte en geur. Dat is het eindproduct dat we verkopen aan koffiebranders.”
NedCoffee is een echte internationale handelaar. De Amsterdammers leveren koffiebonen aan branders over de hele wereld, van Australië en Noordoost Azië tot Zuid-Amerika en Canada. Door de inkoop te verspreiden over verschillende continenten, landen en seizoenen komt de aanvoer nooit in gevaar, legt Huijbregts uit. “Als het hoogseizoen, dus oogstseizoen, afloopt in India en Vietnam, dan start de pluk in Indonesië en Brazilië. We bouwen in het hoogseizoen voorraden ter plaatse op, die we in het laagseizoen uitleveren.”
Moeilijk inschatten
Het garanderen van de continuïteit is de grote uitdaging waar een koffie im- en exporteur als NedCoffee op stuurt. De koffieprijs is nogal beweeglijk, mede door de wisselkoersen in bronlanden als Brazilië. Koffieplanten zijn bovendien kwetsbaar en vereisen precies de juiste afwisseling van natte en droge periodes. Dat betekent dat oogsten nogal eens mislukken. In goede tijden is er juist overproductie, waardoor de koffieprijs daalt.
Het puur internationale karakter van een handelshuis als NedCoffee brengt ook eigen risico’s met zich mee, legt Huijbregts uit. Van een afstand is het soms moeilijk in te schatten wat de kredietwaardigheid is van een afnemer. Door een kredietverzekering af te sluiten is dat risico afgedekt. Volgens Huijbregts is dat een noodzakelijk kwaad dat voorkomt uit tijd die er zit tussen de inkoop in het bronland en de uitlevering aan de afnemer in het doelland.
Harde voorwaarde
Huijbregts: “Als wij koffie inkopen in Brazilië dan moet er daar afgerekend worden. Is de koffie voor een brander in Amerika bestemd, dan duurt het een maand eer de boot daar in de haven arriveert. Uiteraard wordt er pas betaald na aflevering, inclusief betalingstermijn.”
Het transport zorgt ervoor dat NedCoffee voor ruim honderd dagen een overbruggingskrediet bij de bank af moet sluiten. Volgens Huijbregts is een kredietverzekering daarbij een harde voorwaarde: “Als we die niet hebben, dan krijgen we geen voorfinanciering.”
Risicoprofiel
Huibregts zegt dat Coface op meerdere terreinen bijdraagt aan het beperken van de risico’s van de internationale handel die NedCoffee voert. Naast de kredietverzekering, die garandeert dat mocht er iets misgaan, er toch betaald wordt, is dat advies over de klanten. Huijbregts: “Coface stelt een risicoprofiel op van onze klanten en checkt hun kredietwaardigheid. Ze adviseren ons met wie we wel of niet in zee moeten gaan.”
De samenwerking met Coface zorgt ervoor dat NedCoffee meer energie heeft om zich toe te leggen op dat waar het bedrijf goed in is: het wereldwijd verhandelen van kwalitatieve koffiebonen, geleverd aan koffiebranders die zo optimaal hun capaciteit kunnen benutten. Huijbregts: “Die stabiliteit is belangrijk. Want zo kunnen we altijd aan onze leveringsverplichtingen voldoen.”
Bedrijfsinformatie, kredietverzekering, zakelijk incasso.... Wat heb jij nodig om verder te groeien? Wij helpen je graag in een persoonlijk adviesgesprek.